søndag 26. juli 2009

Høyre vil ha mer konkurranse mellom skoleelever.




Høyre mener at det bør deles ut ferdighetsknapper allerede på barneskolen.

http://www.dagbladet.no/2009/07/26/nyheter/innenriks/politikk/hoyre/7361985/

"Høyre vil skape mer konkurranse mellom elever og klasser, og mener at det bør deles ut ferdighetsknapper.

- Konkurranser er gøy og skaper entusiasme. I dag dyrker vi enere i idretten, men ikke i skolen. Vi ønsker at de som gjør det bra på skolen, skal bli påskjønnet, sier Høyres førstekandidat i Telemark, Torbjørn Røe Isaksen, til Aftenposten.

- Vi vil gjerne se mer konkurranse elevene og klassene imellom, og premier for måloppnåelse, slik det allerede gjøres mange steder i landet. Slik man har svømmeknappen kan man også ha matteknappen og leseknappen, men det er ikke det samme som å rangere elevene, dette har Aftenposten misforstått, sier hans partikollega Ine Marie Eriksen Søreide, som leder utdanningskomiteen på Stortinget..

Gullmedaljer og hederslister er alt i bruk i det engelske og amerikanske skolesystemet, påpeker de to Høyre-politikerne.

- Slike konkurranser gir mål å strekke seg etter. Det blir ikke noe vanskeligere å lære for de dårligste selv om de beste blir belønnet. I dag blir de flinke stemoderlig behandlet i den norske skolen, mener Røe Isaksen. "


Partiet Høyre har vel flere ganger gitt uttrykk for at de flinkeste elevene i skolen ikke får nok å strekke seg etter. Og det kan de forsåvidt ha rett i. Samtidig så opplever jeg ikke at de er har like stor bekymring for de elevene som sliter på skolen. Elever som trenger speasialundervisning i et annet tempo eller på en annen måte enn klassen som helhet.

"-Konkurranse er gøy og skaper entusiasme" - Ja, for de elevene som kan delta i konkurranse og kan strekke seg etter et stadig bedre resultat, kan det sikkert være gøy, men hva med de elevene som strever ? De har det ikke så gøy, og jeg kan heller ikke se at det vil bli særlig gøy for dem å oppleve at de andre elevene premieres for sine prestasjoner.

"-I dag dyrker vi enere i idretten, men ikke i skolen."- Vel, det er faktisk en forskjell. I idrettslivet så VELGER folk selv å delta og kjempe om å bli best. Skolen er en obligatorisk del av barns liv, som de ikke kan velge bort. Skolen skal ikke være en konkurransearena på samme måte, den skal være en opplæringsplass hvor elever får sin undervisning tilpasset sine forutsetninger.
Jeg har selv kranglet med skolen om begrepet "et likeverdig tilbud". Hva betyr det ?
Betyr det at elever med lærevansker får kun samme hjelp som de som ikke har lærevansker eller betyr det at de får den hjelp de trenger til å komme på samme nivå som de som ikke strever ? Etter min mening så betyr det at alle har krav på å få den hjelp de trenger.

"-Konkurranse klassene i mellom" - Hvordan tror politikerne det vil bli for de elevene som er med å holde nede gjennomsnittet for en klasse ? Tror de virkelig at disse elevene ikke vil få høre det av de andre i klassen ? At de ikke vil bli stemplet av sine klassekamerater ?
Når de svakeste elevenes prestasjoner blir et hinder for klassens samlede resultat, så vil de bli syndebukker.

"-Det blir ikke noe vanskeligere å lære for de dårligste selv om de beste blir belønnet." - Nei, det gjør det nok ikke, men deres svakheter blir tydligere for alle.
Deres følelse av å ikke mestre vil bli tydligere.Klassekonkurranser kan gi dem opplevelsen av de ødelegger for klassens muligheter for påskjønnelser.

Jeg lurer på om politikere virkelig ikke er klar over den stille mobbingen som allerede foregår overfor faglig svake klassekamerater ? De som strever faglig skal ikke bare kjempe mot sine egne læringsproblemer, de skal også stå oppreist under andre elevers påpeking av deres svakheter uten å miste selvtilliten.
Og det kan jeg ikke se blir mulig om de flinkeste skal premieres med medaljer, hederslister og klassekonkurranser.

Jeg skulle ønske Høyre var like opptatt av de elevene som strever i det norske skolesystemet uten å få all den hjelpen de trenger for å mestre, som de er av at de flinkeste elevene skal få sine utfordringer.
Tilpasset undervisning etter individuelle behov skal gjelde både de svakeste og de flinkeste.

Så gi gjerne de flinkeste elevene bedre utfordringer og bedre tilpasset undervisning, men ikke gjør det ved en offentlig premiering og konkurranse som fremhever de som ikke har mulighet til å komme på slike hederslister !