onsdag 12. desember 2007

Fraråder yrkesskadeerstatning for rygg- og nakkelidelser!

Statens arbeidsmiljøinstitutt konkluderer i en fersk rapport at rygg- og nakkelidelser foreløpig ikke bør gi rett til yrkesskadeerstatning. Rapporten som er laget på oppdrag for Arbeids- og inkluderingsdepartementet vil danne grunnlag for AIDs arbeid med ny yrkesskadelov.

Rygg- og nakkelidelser er det mye av i den yrkesgruppe jeg tilhører, kvinner i helsevesenet.
Jeg har selv vært mye plaget med rygg- og nakkeplager, jeg ser mange kollegaer som får problemer, jeg ser de som må gi opp yrket og omskolere seg til et annet yrke fordi de blir ikke bra igjen og jeg ser de som må over på uføretrygd fordi kroppen deres ikke klarer mere.

Og jeg blir provosert og frustrert over en slik konklusjon fra Statens arbeidsmiljøinstitutt !
Mye av arbeidet i helsevesenet kan være tungt og belastende for kroppen. Det skal lite til for å få en belastningsskade. Nå er nok situasjonen mye bedre i dag enn den var for noen ti-år siden fordi det er mere fokus på feilbelastning,ubekvem arbeidsstilling, forflytningsteknikker og hjelpemidler, men helt uten feilbelastning og slitasje vil nok arbeid i helsevesenet aldri bli.
Og til tross for all opplæring og informasjon vi gis så er det fortsatt i mange tilfeller vanskelig å få på plass alle hjelpemidlene man trenger.
Ofte må man føre en kamp med ledelsen får å få nødvendige hjelpemidler.

Etter å ha bedt om tilpasset hjelpemiddel i flere år til dusjing av beboere der jeg jobber, og bare fått til svar at det ikke var penger til innkjøp av dusjstol som kunne heves til en god arbeidshøyde for oss pleiere, så hadde vi nærmest gitt opp. HMS representanten på arbeidsplassen var det lite hjelp i ; Nei, de hadde jo klart seg med det utstyret vi hadde i mange år så det var vel bra nok for oss også i dag !
Ryggsmertene etter hver dusjing av beboere ble tilslutt så plagsomme at jeg ringte HMS i kommunen og ba dem komme på arbeidsplassvurdering. Og da ble det fart i saken !
Rapporten deres var alvorlig og ledelsen ble ganske enkelt pålagt å skaffe oss riktig hjelpemiddel. Den er en drøm for min verkende rygg ! Dvs ryggen verker ikke lenger etter å ha dusjet beboere. Jeg fikk også tilskudd av NAV til en back-upstol som jeg bruker i min jobb for å minske belastningen på ryggen. Men det er provoserende at man må kjempe så hardt for å få utstyr som arbeidsmiljøloven gir oss rett til ! Og samtidig få beskjed om at dersom en skader seg på jobb, kanskje pga manglende hjelpemidler, så har man likevel ikke rett til yrkesskade erstatning. Det neste vi må kjempe for er ny personløfter. Regner med kamp der også..........

Er det fordi det er helsevesenet og at man allerede er klar over at rygg- og nakkplager er det mye av der ? Det er veldig mange ansatte i helsevesenet og politikere skremmes sikkert av tanken om å gi en så stor yrkesgruppe rett til erstatning, for det ville jo kunne koste masse,masse penger !
Og så argumenterer man da med at det er så vanskelig å fastslå helt eksakt at det har med jobben å gjøre. For plagene kan ofte komme av belastning over tid og ikke bare et enkelt arbeidsuhell. Så for å skyve det fra seg så lenge som mulig så anbefaler man da at det bør utredes mere nøye.
Senebetennelse i skulder,tennisalbu og slimposeirritasjon i albu og kne blir anbefalt å tas med som yrkesskade, men ikke rygg- og nakkeplager. Det burde ikke være vanskeligere å akseptere årsakssammenheng når det er snakk om rygg- og nakkeplager enn når det gjelder senebetennelse i skulder.

I Sverige og Danmark kan man få yrkesskadeerstatning også for kroniske rygg- og nakkeplager, men altså ikke i Norge !

Jeg skal ikke påstå at den eneste grunnen til mine plager er yrkesskade. Kanskje hadde jeg en dårligere rygg enn andre i utgangspunktet ?
Siden jeg har hatt ryggplager siden jeg var 18 og begynte i helsevesenet da jeg var 17,5 så ser jeg også at eksakt årsakssammenheng kan være vanskelig å si noe 100% sikkert om.
Men hva med de som får f.eks senebetennelse i skulder, kan de vite 100 % sikkert at de ikke i utgangspunktet nettopp var mere utsatt for en slik skade ? Ja, for noen får det,jo, og andre som utfører samme jobb får det ikke !
Vi har vel kanskje alle våre "svakheter" i kroppen som gjør oss mer utsatt enn andre som utfører det samme. Og vi vet sjeldent om det før plagene begynner å melde seg.
Og selv om jeg får plager av belastningen og slitasjen i min jobb så blir det ikke akseptert, mens andre får beskjed om at" joda,slitasje av jobben får du erstatning for".

Det er provoserende,frustrerende og gjør meg opprørt! Enda en gang så blir ansatte i helsevesenet satt utenfor. Ja, hvis ikke jeg da skulle ha en tilbøyelighet til å få senebetennelse i skuldra av belastningen på jobb!
Man kan jo også lure på om det spiller inn at rygg- og nakkeplager pga arbeidsbelastning er overrepresentert i kvinneyrker? Det er kanskje ikke så viktig å gi kvinner yrkesskadeerstatning ? Vi kan jo kanskje bare holde oss hjemme med mann,barn og hjem,vi.
Kvinneyrker tas ikke helt på alvor.

Den nye yrkesskadelovgivningen skal være på plass våren 2009. Rygg- og nakkeplager i denne sammenhengen skal sikkert utredes i årevis. At jeg mistenker en bevisst trenering av en avgjørelse er ikke feil å anta !
Det beste jeg kan håpe på er kanskje at neste generasjon som vokser opp skal også få rett til yrkesskadeerstatning ved kroniske rygg- og nakkeplager i jobben.
Min generasjon har jeg nå gitt opp håpet for !

1 kommentar:

  1. Åh... er det mulig,- kjenner jeg blir sinna langt inni benmargen her.

    SvarSlett