tirsdag 5. august 2008

Hva er det med IKEA ?


I forbindelse med at veslas barnerom skulle gjøres om til tenåringsrom så var IKEA det naturlige valget for ideer og møbler.I allefall for vesla, men oss voksne også.
Nesten en hel dag inne på deres store kjøpesenter på Slependen. Ja, for det er jo ikke bare en ganske simpel butikk!
IKEA har blitt et begrep. Både på design, stil,møbler,interiør,ideer og på hvordan de selger sine varer. Opprinnelig svensk, men er nå spredd rundt om i verden. Jeg så senest IKEA-navnet i Extreme Makeover,Home-edition på Tv3 sist søndag fra USA !! Vel, kan Ty velge IKEA så kan vel vi også.
Og det er noe med alt det som navnet IKEA favner som rett og slett fanger oss .

Først måtte vi jo ta en runde for å kikke. Ja, for det er fantastisk mye å kikke på, studere og hente ideer fra på IKEA. Uttallige variasjoner med både samme og ikke samme møbler. Nøyaktighet er viktig når en plukker ut det man skal ha, nettopp fordi det kan være flere variasjoner/størrelser/farger av det samme møbelet. Vel,nesten samme møbelet,da.
Gubben trodde det bare var å gå inn og omtrent legge bestillingen foran en ansatt ! Men IKEA forventer at du skjønner systemet de har på merkelappene som er festet på hvert eneste møbel,lampe,bilde, duk, speil etc etc. Og jeg var forberedt ! Med blyant og handleliste.
Sjekket ut at jeg betraktet riktig variasjon/størrelse/farge/stoff og så noterte om varen skulle hentes på hovedlageret på Billingstad,på møbellageret i 1.etg , i butikken i 1.etg eller om det ligger i en eller annen kurv et eller annet sted i varehuset. Når alt var lokalisert,bl.a. med nummer for reol og plass på lageret, så måtte vi ha oss en matbit ! Ting tar tid på IKEA.

IKEA mat er ikke særlig dyr mat og de har variert mat også. Jeg bestemte meg for limemarinert laks i aprikossaus,kun 59 kr for en normal porsjon ! Gubben hadde begynt å skjønne at dette kunne bli en hard og strevsom dag og kom tilbake med en stor porsjon til 89 kr !! Og da mener jeg STOR ! 3 store poteter og to biter med laksefilet ! Hadde ingen sjanse til å klare alt, så jeg valgte de to laksefiléene og lot de tre potetene ligge igjen på askjetten. Det er bunn i fattigfolk også !
Og mens gubben og vesla spiste dessert ville jeg ut for å få en røyk. Og gikk nærmeste trapp ned til 1.etg. Og var fanget av IKEA-smartingene ! Jeg måtte tråkke gjennom alle salgsavdelingene der før jeg kom meg ut. Og selvfølgelig,slik IKEA sikkert har tenkt, så så jeg en hel masse på min vandring gjennom avdelingene som jeg kunne tenke meg å kjøpe..........Masse utrolige smarte ting......som jeg aldri har savnet før............., men DU, hvor smart og kjekt det ville være å ha en sånn eller sånn......... ;-)
Etter mat,drikke og røyk var det klart for å begynne hamstringen av varene. Vi startet med én handlevogn, men innen vi var ferdige så hadde den fått selskap av to ekstra handletraller med masse flatpakker på. Tre fulle vogner/traller slepte vi med oss. Hadde vi vært en person til så hadde vi sikkert fylt en vogn til også.

Da vi kom bort fra hverandre fikk gubben kjeft for ikke å ha på mobilen sin. Hadde ikke jeg stått helt rolig til han kom tilbake så hadde han aldri funnet meg igjen. Og jeg liker absolutt ikke å stå rolig og vente på tullinger som slår av mobilen sin for å spare på batteriet samtidig som de stadig vandrer avgårde ! Og IKEA er digert ! FRES og atter FRES !! Så er dere flere, ha mobilen med og på.
Vi hadde heldigvis stor bil, men enkelte av flatpakkene var så store at vi begynte å lure på om vi ville få med oss alt. Og da alt var presset inn i bilen så bar det avgårde til hovedlageret, hvor vi skulle hente en sovesofa med løs madrass, madrass til loftsenga + overmadrass og sengeskuffen under sovesofaen. Og den eneste løsningen var å ta alle møysommelige stablede flatpakker ut av bilen igjen. Og deretter nøye og intelligent planlegge hvordan vi måtte stable for å få med alt sammen. Og vi klarte det. Enkelte av flatpakkene veide 30-40 kilo så det kjentes i kroppen etterpå.
Det har tatt oss 3 dager å få skrudd alt sammen. Og det har kostet noen svetteperler og blemmer med all monteringen og skruingen med div.skrujern, men vi klarte det.
Vi er veldig fornøyde med veslas nye hjørneskrivebord. Ikke var det dyrt heller. Vel, det var nettopp det jeg begynte å forandre syn på mens jeg skrudde alle delene sammen.....Det store hjørneskrivebordet kostet bare 675 kr for skriveplata. Billig, ikke sant ?
Men før det kunne bli et fiks ferdig skrivebord, så måtte vi også kjøpe ramme til 300 kr og tre t-ben til 300 kr pr stk. Altså totalt 1875 kr, men den prisen for HELE skrivebordet oppgis ingen steder ! Den løse skuffeenheten til å ha under skrivebordet kom på 1175 kr , men vesla måtte jo ha skuffer........Så da ble det 3050 kr !
Tanken på hvorfor jeg ikke heller kjøpte et skrivebord på en av møbelbutikkene i byen vår slo meg. Svaret er at det kan aldri bli det samme. Vi "designet" jo litt selv ved at vi valgte fasong,understell,farge og type ben til skrivebordet selv. Faktisk føler jeg litt mere stolthet for et IKEA-møblement. Rett og slett fordi det på en måte beviser hvor flink jeg er. Ja, jeg har jo "nesten" laget det selv !
Totalt 11.200 kr la vi igjen på IKEA + mat/drikke. Og joda, vi har fått mye for pengene. Både loftseng+ madrass ,sovesofa,skrivebord,lenestol/arbeidstol, bokreol,andre hyller,lamper,speil + div småting. Og mens jeg har skrudd og skrudd diverse skruer i ulike størrelser og fasonger og nitidig fulgt bruksanvisningene bilde for bilde, så lurer jeg på om ikke IKEA selger oss en IDE mer enn bare møbler. Ja, for etter et besøk der så kikker jeg meg alltid litt rundt i huset og grubler på hvilken smart liten dings, som jeg aldri har savnet, ville være helt ideell for DET eller DET rommet !
Bruksanvisningene til IKEA møblene er veldig gode. De forklarer så godt at en kan ikke gjøre feil.
Om man da bare følger rekkefølgen på bildene ! Gubben ville ha oss til å feste ting i litt motsatt rekkefølge enn hva bruksanvisningen viste,for det måtte jo være mye smartere, og dermed var vi ute i elendigheten ! Det var faktisk en grunn til at DEN delen ikke skulle klikkes på plass før DEN delen var holdt på plass innenfor...........Ikke fikk vi løsnet den delen som var gått i "klikk" og ikke fikk vi presset den første delen innenfor de delene som nå hadde låst seg heller . Krise !! Vi måtte rett og slett bende opp litt metall med en skrutrekker for å få lirket det på plass. Og jeg holdt et engasjert "foredrag " for gubben om at IKEA bruksanvisninger var det viktig å følge til punkt og prikke.-ALLTID !!
Bortkastet lærdom på en mann som aldri leser bruksanvisninger og svetter og banner for hver eneste ting han må montere. IKEA-møbler har han aldri montert alene, det TØR jeg ganske enkelt ikke for husfredens skyld ...........

Selvfølgelig fikk jeg verken sett eller kjøpt alt jeg ville i varehuset. Så jeg MÅ jo tilbake. Snart.
Og dessuten,noen av de fantastisk, kjekke og praktiske møblene kunne jo mellomsten trenge også. Må tilbake og kjøpe mer. Og kanskje får jeg denne gangen litt bedre tid til å se etter noe til meg selv også, og ikke bare til tenåringsrommene ? Ja, for IKEA går nesten litt i blodet på en.
MÅ ha det, bare MÅ ha det !


6 kommentarer:

  1. Wow det var litt av en tur :) Tror ikke min sambo hadde overlevd en slik handletur :P
    Klem fra ungmamma(mk)

    SvarSlett
  2. For et fantastisk innlegg! Jeg har sittet og humret og kjent meg skummelt godt igjen i det du skriver! Og sitter igjen med en følelse av at jeg kanskje må ta en tur til Ikea snart :)

    Ha en flott dag!!

    SvarSlett
  3. Herlig! IKEA er ein skummel butikk. vi brukar også MYKJE meir pengar enn vi har tenkt når vi reiser dit. Vi har 3 1/2 times køyring, så det er ikkje så ofte vi er der. Da må ein jo kjøpe ting ein kanskje kan komme til å trenge også :D

    SvarSlett
  4. Heisann...
    Du skriver så bra..Jeg sitter med et smil rundt munnen når jeg leste om Ikea turen.

    Klem fra Britt(MK)

    SvarSlett
  5. Du får virkelig satt ord på det du :)

    SvarSlett
  6. Akkurat sånn er det på IKEA! Du skriver fantastisk bra ;)

    Klem fra Marge

    SvarSlett