lørdag 8. august 2009

Når barna flytter.................



Første "kylling" er flyveklar. Dvs han har forsåvidt hvert flyveklar lenge.
Eldstemann har tilbragt et år i millitæret i Nord-Norge og har forsåvidt bodd mest hos jenta si(hos hennes foreldre)når han har vært hjemme på perm og i ferien.
Men nå flytter han/de på ordentlig.
Kjæresteparet , som har vært sammen i 3 år, har funnet sin første leilighet sammen. De skal begge starte på hvert sitt studium på høyskole. Torsdag denne uken kjørte gubben dem til IKEA hvor de gjorde sine første felles møbelinnkjøp. Og fredag kjørte han skytteltrafikk for å bringe hans og hennes oppsamlede utstyr gjennom de siste årene til deres nye felles hjem.
Nå er de innstallert og fire foreldre krysser fingrene og ønsker dem alt godt inn i deres nye liv sammen. Statistikken på brutte forhold spøker i bakhodet, men man ønsker jo at ens egne barn skal være blant de som klarer å bevare forholdet år etter år.

"Kylling" nr 2 ønsker seg også eget hjem, men der må fast jobb på plass først. Han er ferdig med 3 års videregående skole og ønsker ikke mer skolegang foreløpig.
Hans selvvalgte sommerferie bør snart gå mot slutten og jobbsøkingen ta seg kraftig opp. Det kan være fristende å prøve å hjelpe ham i jobbsøkingen, men jeg tror jeg da gjør ham en bjørnetjeneste. Han vil være selvstendig og da må han lære seg å ordne opp alt selv. Så mor har tatt et skritt tilbake. Har hjulpet ham med CV og råd om hvor han kan søke, men resten må han utføre selv. Den lærdommen og erfaringen trenger han å gjøre selv nå. Nå skal han lære seg å fly og vi foreldre krysser fingrene !

"Veslekyllingen" har bestemt seg for å gå på internatskole på videregående. Så de neste 3 årene vil hun bare komme hjem i helger og ferier. Heldigvis ikke lenger unna enn at vi raskt kan komme styrtende om vesla skulle ha behov for oss. Det er en trygghet i den nærheten også. Så nå handles det inn til utstyr hun også må ha i hybellivet sitt. Og om tre dager flytter hun.

Så det hjemlige redet kan plutselig føles tomt utover høst og vinter. Jeg har hørt mange ,særlig mødre som synes det er trist når redet blir tomt. Ikke jeg ! Dette har jeg ventet på i flere år ! Alt jeg skulle gjøre bare ungene ble store og de utrolige tenåringsutgiftene ble redusert. De som synes at barn koster mye penger må bare forberede seg på at tenåringer er mye dyrere enn mindre barn !!
Og når mer av de pengene blir igjen i lommeboka mi så trigger det drømmer om hva jeg selv vil bruke mer penger på. Og det er mange ting,det.
Men én ting av gangen.

Mitt første projekt er videreutdanning. Så om litt over en uke så går mor også tilbake til skolebenken ! Jeg skal være student på deltid i 1,5 år, ved siden av redusert jobb.
Så både mor og barn er skoleklare. At eldstemann kan styre sin begeistring for å ha mamma på samme skole blåser jeg i. Det får han leve med, jeg skal ikke røpe slektsforholdet vårt til hans skolekamerater. :)

Det kjennes helt riktig ut at barna flytter for seg selv når de nå blir voksne. Det er slik det skal være. Og gamlemor har nok av planer og drømmer til at "Tomt rede"-syndromet ikke skal plage meg !

2 kommentarer:

  1. Fantastisk å lese at du ikke gruer deg! :) Kos deg i det tomme huset, for plutselig kryr det av småttiser...! :)

    SvarSlett
  2. Hei! Snart tre år siden du skrev dette på bloggen din. Mine 3 "nurk" flytter snart ut, derfor har jeg lett etter artikler om "tomt rede" . Du har en herlig innstilling! Jeg vet at jeg selv kommer til å slite. Sitter allerede med gråten i halsen, selv om de ikke flytter før til høsten... (nå er det våren 2012) Ja, ja, godt å lese din optimisme iallefall!

    SvarSlett