søndag 13. desember 2009

Obama's Nobel Peace Prize Speech



Det er ingen hemmelighet at jeg har stor sans for USA's president Barack Obama.
Som alle andre ble jeg likevel svært overrasket over at han fikk Fredsprisen, alt nå.
Men etter å ha lest Nobels betingelser i sitt testamente, følt hvordan den internasjonale politiske stemningen har forandret seg siden Obama kom på banen og lest Nobelkomiteens begrunnelse for tildelingen så aksepterer jeg at han er innenfor kravene til prisen. Om det kunne vært lurere å vente med prisen er en annen diskusjon........

Denne uken har Obama vært i Norge for å motta Nobelprisen for fred. Og det har vært gjort et poeng ut av at ingen Nobeltale tidligere har snakket så mye om krig !!
De har sikkert rett, men det var en veldig interessant tale.
Veldig mange av oss vil nok si at vi er for fred og mot krig. At krig alltid er et onde og kan og bør unngås. Men kan det det ? Og er det virkelig ønskelig at vi aldri tyr til krig ? At vi alltid velger kun ikke-voldelige metoder ?

Obama har fått i allefall mine tanker til å reflektere rundt dette. Da han nevnte at Hitler og Det Tredje Riket ikke ville ha latt seg stoppe av ikke-voldelige demonstrasjoner eller kun av fredlige diplomatiske midler,så trodde jeg ham på det !
Jeg tror heller ikke vi hadde fått stoppet Hitler kun med ikke-vold metoder.
Jeg tror det var rett å erklære krig mot Tyskland under den 2.verdenskrig.
Betyr det at krig noen ganger kan forsvares ? Ja,gjør det ikke det?
Selv om den innrømmelsen sitter litt langt inne.
Vi skal jo være MOT krig og FOR fred !

Jeg synes Obama presenterte disse dilemmaene på en veldig tydelig og overbevisende måte i sin Nobeltale.. Og at talen hans bør lyttes til,gjennomgås,diskuteres og analyseres av alle.
Kanskje kommer noen ut som uenige med ham, helt eller delvis, eller man nikker og gjenkjenner at nettopp slik er det.
Samme hvilke konklusjoner man trekker for seg selv etterpå, så er talen hans en viktig tale som er absolutt verd å høre på og vurdere innholdet av .


http://www.youtube.com/watch?v=kSNl83fbJNI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=rMaTIEKIuRI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=vpoH23Yt3Wc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=LRh9F1VmQbs&feature=related

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar