fredag 19. desember 2008

Glade jul, hellige jul...................................



Jula er over oss og som vanlig er det noen som er i gang med sine faste årlige klager.
Det er for dyrt,for kommersielt,for mye stress, for mange krav, for mye folk i butikkene, for mye trafikk, for mye av alt som ikke er der på vanlige hverdager.
Etter min mening så blir jula mye av hva vi selv gjør den til. Vi velger selv hvordan vår jul skal være og hvor mye vi skal gjøre ut av den.

Jeg elsker juletiden. Min eneste protest er å starte den allerede i september/oktober. Da begynner nemlig butikkene å fylles med julesaker. Det løser jeg ved ganske enkelt å overse alle varer og utstillinger som har med jula å gjøre.
Først 1. desember eller 1.advent tillater jeg meg å la øynene og tankene dvele ved juletingene.
Uten jula så hadde desember bare blitt en veldig trist,mørk og kald måned som fulgte etter november, som er en lang,trist,mørk og våt måned.
Jula er lys midt i mørket. Og det i dobbel forstand også.

Det kristne budskapet i jula har forsvunnet for mange, bevisst eller ubevisst.
Budskapet er at Gud har brakt et lys og håp inn i mørket, men samtidig så er det ikke spesielt bibelsk å feire jul. Det finnes ingen oppfordring om å feire Jesu fødsel. Likevel så gjør hele den "kristne" verden det. Vi feirer Guds gave til menneskene.
Selv de som velger bort det kristne budskapet i jula feirer jul. Og selvfølgelig kan man argumentere med at det opprinnelig var en ikke-kristen feiring som Kirken gjorde om til en Kirkelig Høytid. Hovedårsaken er likevel at jula sitter langt inn i ryggmargen på de fleste av oss. Vi liker det gode og fine med jula, vi liker stemningen,forventningen,lysene ,samværene og musikken. Og derfor tar vi vare på den år etter år.

Mange klager på gavehysteri.At gavene er blitt for dyre og råflotte, men bestemmer vi ikke selv hvilket prisnivå vi legger oss på ? Hva vi har råd til ? Hva vi mener er ok prisnivå ?
Bestemmer vi ikke selv om vi vil kjøpe en dyr gave,en rimligere gave eller rett og slett lage noe selv ? Jeg har selv strikket ullsokker,brodert duker,bokmerker,laget hjemmelagde drops o.l. til julegaver. Og jeg har også fått hjemmelagde gaver og blitt minst like glad for det som en mye dyrere ,ferdigkjøpt gaver. Eller rimlige gaver som en boks med eksotisk te med spennende lukt og smak. En såpe som lukter godt,etc.
Mine barn får dyre gaver til jul av oss foreldre ,og jeg prøver å gi dem noe de ønsker seg. Og jeg gjør det med stor glede. De får ikke gaver av meg utenom jul og bursdag. Da mener jeg ting som de ikke trenger, bare ønsker seg. Derfor gleder jeg meg over å gi dem noe til jul som de ønsker seg. Og fordi de ikke blir overøst med alt de ønsker seg ellers i året, så blir de glade for det de får.
En gave forutsetter at man har tenkt på mottakeren. Og der er vi inne på julens ånd etter min mening. Gavene gjør at vi tenker mer på hverandre, vurderer hva andre kan bli glade for å få.

Julemat er viktig for mange.Enten man bare MÅ ha ribbe,pinnekjøtt,lutefisk eller annet. De fleste av oss har mat vi forbinder med jula. Mat vi ikke spiser noe særlig ellers i året. Jeg kjøper inn litt ekstra god mat i jula og bruker nok mer penger på matbudsjettet denne måneden enn årets andre måneder. Det er mat vi virkelig har glede av og som vi ser frem til å kose oss med. Potetlefse og sylte er viktig for meg i jula. Og Delfiakake. En lang julebrunch 1. juledag med familien og god tid til samtale er viktig for meg. Det er en tradisjon jeg har laget for oss.
Og tradisjoner er viktig for meg i jula. Jeg har tatt vare på noen tradisjoner fra min oppvekt, lagt til noen tradisjoner som er viktig for min mann og laget noen egne som er vår lille families egne tradisjoner.
Og jeg ser at mine barn,som begynner å bli voksne, forventer og gjør visse ting hvert år for det er tradisjoner de bare ha med hver eneste jul.

Jeg tror også at mange faktisk både tenker på og gir til de som ikke har så mye i jula. Jeg har sett at folk gir litt ekstra, både på bøssa på butikken, til Frelsesarmeen, til organisasjoner som jobber mot fattigdom og rus, til barn og organisasjoner de støtter i andre land. Jeg tror mange mennesker i Norge gir til noen som trenger det utenom sin egen familie i jula, men de skryter ikke av det til andre så det blir kanskje litt usynlig. Og er det ikke slik det skal være? Man skal ikke rope ut hva og hvor mye man gir til grupper som trenger det.

Joda,butikkene,kjøpesenterene og gatene er stappfulle av folk før jul. Og jeg blir glad av å se alle folkene som er travelt opptatt med å finne gaver til de menneskene som betyr noe for dem i deres liv og som også prøver å finne de juletingene som gir dem glede og julestemning. Jeg gleder meg over julepyntede butikker, julemusikken i høytalerene, julegatene i sentrum og alle de fantastiske julelysene, som gjør denne mørkeste tiden på året full av lys.
Vi er et lite land med ganske få mennesker og vi er vant til å ha romslig plass når vi beveger oss ute i det offentlige rom. Så tettheten av folk i førjulstiden gjør oss ubekvemme. Jeg har oppholdt meg i land hvor slik folketrengsel er det daglige, men fordi vi ikke er vant med det så klager vi ! Å, det er så slitsomt med alle folkene, å, folk stresser for mye, etc.
Hvorfor ikke se på det med litt mer positive øyne ?
Vi har ikke så veldig mange store høytider i Norge, som setter hele landet i samme modus. Jula er vår eneste store høytid. Påska kommer på 2. plass, men den kan likevel ikke måle seg med jula.
Er det ikke egentlig flott at vi har en stor,felles høytid som er et lyspunkt i mørketiden ? Er det så farlig at vi har en stor ,felles høytid som vi bruker tid og penger på å forberede oss til ? Jeg synes det faktisk er flott at vi har en slik høytid. Og derfor velger jeg å se det positive i alle forberedelsene.

Jeg har tidligere bodd på "bondelandet" og prøvd å henge med på "bondekonenes" maratonløp frem mot jul. Full husvask i god tid, bakte 15 slag julekaker(det holdt ikke med 7 slag,nei!), laget hjemmelaget sylte og leverpostei, brygget øl etc. Men jeg fikk ingen glede av å prøve å henge med på hva andre mente hørte med til juleforberedelsene.
Jeg måtte finne min egen veg.
Husvasken kan man like godt ta på våren. Er man ikke spesielt glad å å bake masse småkaker, så MÅ man faktisk ikke det. Jeg er ikke spesielt flink med småkakene til jul, så jeg kjøper dem ferdig i butikken nå. Har jeg lyst så lager jeg noen selv, men de ferdigkjøpte er dessverre like gode som mine egne hjemmelagde.
Julegavene kan man kjøpe hele året om man blir stresset av julehandelen før jul.

Jeg bestemte meg for at Adventstiden skulle være en kosetid. Ingen stress med baking og vasking. Jeg baker og vasker det jeg har lyst og ork til.Det som er lystbetont og gir meg glede. Adventslysene kommer opp til 1.søndag i advent og deretter så fokuserer jeg på å kose meg med lysene og førjulsplanleggingen. Julepynter huset gradvis frem mot julaften. Lillejulaften kommer juletreet på plass. Og lysene på det skaper en helt spesiell stemning i stua. Derfor velger jeg også å beholde jula helt til 20.dag jul, som er da julen egentlig er over. Starter man jula for tidlig så skjønner jeg jo at man blir så lei at alt blir hivd ut 3.juledag, men jeg synes det er forferdelig synd at mange ikke klarer å glede og kose seg over jula når de egentlig skal.

"Ta jula tilbake" er en gruppe folk som ville protestere mot at jula startet for tidlig i handelsstanden. Vel, de har gitt opp motstanden nå. Synd, egentlig......
Min oppfordring er at alle som synes det blir for mye mas før jul, bør ta jula tilbake !

Ta jula tilbake for din egen del. Bestem deg for hvordan du vil feire jula. Du MÅ ingenting, du bestemmer selv.
Oppleves noe feil for deg, så ikke gjør det! Oppleves noe som mere stress enn glede så dropp det !
Sett deg ned og finn ut hvordan du ønsker at førjulstiden,juleforberedelsene og jula skal være. Og gjør de forandringene som er nødvendig.

For noen bringer jula vonde minner eller savnet av noen som ikke er der blir ekstra sterkt. Noen har ingen familie å feire med og ensomheten blir ekstra sterk i en høytid som har stort fokus på familie. Sorg,smerte,savn,ensomhet kan ikke fjernes med et hokus-pokus, men istedenfor å synke ned i tristheten så går det an å finne ut hva man har mulighet og lyst til å gjøre innenfor den virkeligheten man står i.
Livet består av gleder og sorger, oppturer og nedturer. Derfor vil neppe alle juler kunne bringe like mye glede og samvær,men de kan bringe deg NOE.
Og bare en selv kan bestemme hva en vil fylle årets jul med.

TA JULA TILBAKE, GJØR DEN SLIK DU VIL HA DEN !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar